m.sealed 

 

Autojen ja koneiden DPF hiukkassuodatin on iso osa päästöjen hillitsijänä, joten pidetään yhdessä huoli sen toimivuudesta myös muita ajatellen. Moottorin tuottamat hienojakoiset ja terveydelle hyvin haitalliset partikkelit saadaan kerättyä lähes 85%.n tarkasti suodattimeen. Luonnollisesti suodattimen kunnollinen käyttöaika on riippuvainen moottorin käyttötavasta sekä myös siitä, onko moottoritekniikka muuten kunnossa. Esim. ADblue järjestelmä toimii oikein, turbo ei päästä öljyä läpi jne. Myös nesteongelman kokeneet suodattimet ovat pestävissä mutta kennon fyysinen rikkoontuminen ei pesulla korjaannu vaan on vaurion takia vaihdettava uuteen. Nämä osaamme katsoa jo siinä vaiheessa kun suodatin tuodaan meille pesuun. Se mitä lisäksi myös ns.”oman”suodattimen pesulla saat, on sen varma sopivuus takaisin omaan autoon eikä halpa tarvikeosa tuota mahdollisia jatkomurheita epäsopivuudellaan. Suosittelemme korjaamoiden kautta tehtäväksi niin irroittamisen kuin takaisin asentamisenkin, ellei käytössäsi ole laitteistoa jolla voidaan kuitata DPF suodatin vaihdetuksi. Samalla pitää aina uusia tiivisteet ohivirtausten välttämiseksi. Tee DPF pesu VÄHINTÄÄN vaihtosuositusten mukaisesti ja varmistat tällä moottorin toimivuuden. Viimeistään silloin kun moottori pyytää pakkoregenerointia ensimmäisen kerran tehtäväksi. Pahimmassa tapauksessa lykätty pesu rasittaa kovalla vastapaineellaan mm. turbon akselia/ siipiä. Voi aiheuttaa liialla tukkeutumisellaan kalliin suodattimen kennovaurion jota ei enää voi pestä. Taikka auto ei enää edes käy kun pakopuoli on tukkiintunut kunnolla. Etukäteen ja huolella pestynä pesu tuo hintansa varmasti takaisin polttoaineenkulutuksessa ja moottorin ”hengittävyyden” avulla muuta kautta. Älä sorru tarvikesuodattimiin vaan pesetä alkuperäinen suodatin uuden veroiseksi. Tarvikesuodattimien kennon materiaali ei ole samaa luokkaa mitä alkuperäinen. Mm. Mersun kennot ovat kalliita mutta erittäin vahvoja ja hyviä.

Lainaus Iltalehden artikkelista:

Miksi kukaan suhtautuisi oman pesän tai aamiaismurojen puhtaana pitämiseen välinpitämättömästi? Syynä on raha.

Dieselmoottorin hiukkassuodatin pidättää hiukkasia. Noin tuhannen ajokilometrin välein pakokaasun lämpötila nousee, mikä polttaa suodattimeen kertyneen noen. Se poistuu hiilidioksidina ja vetenä, mutta öljyn ja polttoaineen lisäaineista jää tuhkaa suodattimeen.

– Se tukkii pikkuhiljaa suodatinta. Se pitäisi puhdistaa tai vaihtaa parinsadantuhannen ajokilometrin jälkeen. Jos sitä ei tee, pakokaasun vastapaine nousee ja auton moottorin toimintateho kärsii, VTT:n Juhani Laurikko sanoo.

Teknologian tutkimuskeskuksen VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko huomauttaa, että teknologia kyseisten päästöjen puhdistamiseen on olemassa. Se kuitenkin edellyttää, että sitä myös hyödynnetään.

Trafin johtava asiantuntija Otto Lahti vertaa suodattimen poistamista roskien heittämiseen maahan tai myrkyn kaatamiseen viemäriin.

– Huolestuttavinta koko ilmiössä on se, että toiminnalla nimenomaan aiheutetaan haittaa omaan lähiympäristöön. Hiukkaspäästöt vaikuttavat sadan metrin säteellä kaikkein eniten. Siinä myrkytetään omaa kotikylää, kotikatua ja kotipihaa. Se on tahallista ympäristön tuhoamista, Lahti sanoo.

Lahden mukaan suodatinmanipulaatio voi jopa yli kymmenkertaistaa dieselmoottorin päästöt autosta.