DPF-suodattimet
DPF-Pesu Paimion Kunnossapito Ky

DPF-suodattimen tehtävä

DPF-suodatin (Diesel Particulate Filter) on nykyaikaisten dieselajoneuvojen pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmän olennainen osa. Sen päätehtävä on vähentää ympäristöön pääsevien haitallisten hiukkaspäästöjen määrää.

DPF-suodatin kerää pakokaasuista peräisin olevia pienhiukkasia, kuten nokea ja tuhkaa, jotka ovat merkittäviä ilmanlaadun heikentäjiä ja voivat aiheuttaa terveysongelmia.

DPF-suodatin on siten tärkeä osa ajoneuvon ympäristövaikutusten hallintaa ja osoitus teknologian edistyksestä kohti puhtaampaa ilmaa. Se parantaa ilmanlaatua ja vähentää terveydelle vaarallisten aineiden leviämistä. Se myös auttaa täyttämään tiukat päästöstandardit ja säädökset.

Käyttöikään vaikuttavat esim:

Ajo-olosuhteet ja -tavat

Pitkiä matkoja korkeammilla nopeuksilla ajaessa suodattimen regenerointi helpottuu. Kun taas kaupunkiajossa regenerointia ei ehkä tapahdu riittävästi.

Polttoaineen laatu

Laadukas dieselpolttoaine, joka sisältää vähemmän epäpuhtauksia, voi vähentää suodattimen tukkeutumista ja pidentää sen käyttöikää.

Ajoneuvon huolto

Säännöllinen ajoneuvon huolto ja DPF-suodattimen tarkistus voivat ehkäistä ongelmia ja pidentää suodattimen elinikää. Tämä sisältää öljynvaihdot, suodattimien vaihdot ja mahdollisen regenerointiprosessin seurannan.

Ajoneuvon ikä ja kunto

Vanhemmat ajoneuvot, joilla on enemmän ajokilometrejä, voivat kohdata enemmän ongelmia DPF-suodattimen kanssa. Myös ajoneuvon yleinen kunto vaikuttaa suodattimen toimintaan.

DPF-suodattimen regenerointi

Noin tuhannen ajokilometrin välein pakokaasun lämpötila nousee, mikä polttaa suodattimeen kertyneen noen. Se poistuu hiilidioksidina ja vetenä, mutta öljyn ja polttoaineen lisäaineista jää tuhkaa suodattimeen. Se tukkii pikkuhiljaa suodatinta. Se pitäisi puhdistaa tai vaihtaa parinsadantuhannen ajokilometrin jälkeen. Jos sitä ei tee, pakokaasun vastapaine nousee ja auton moottorin toimintateho kärsii

Suodattimen käyttöikä riippuu monesta seikasta

Luonnollisesti suodattimen kunnollinen käyttöaika on riippuvainen moottorin käyttötavasta sekä myös siitä, onko moottoritekniikka muuten kunnossa esim. ADblue järjestelmä toimii oikein, turbo ei päästä öljyä läpi jne. Yleisesti ottaen DPF-suodatin on suunniteltu kestämään n. 160 000–240 000 kilometriä, mutta todellinen käyttöikä voi olla pidempi tai lyhyempi.

Käyttöikään vaikuttavat esim:

Ajo-olosuhteet ja -tavat

Pitkiä matkoja korkeammilla nopeuksilla ajaessa suodattimen regenerointi helpottuu. Kun taas kaupunkiajossa regenerointia ei ehkä tapahdu riittävästi.

Polttoaineen laatu

Laadukas dieselpolttoaine, joka sisältää vähemmän epäpuhtauksia, voi vähentää suodattimen tukkeutumista ja pidentää sen käyttöikää.

Ajoneuvon huolto

Säännöllinen ajoneuvon huolto ja DPF-suodattimen tarkistus voivat ehkäistä ongelmia ja pidentää suodattimen elinikää. Tämä sisältää öljynvaihdot, suodattimien vaihdot ja mahdollisen regenerointiprosessin seurannan.

Ajoneuvon ikä ja kunto

Vanhemmat ajoneuvot, joilla on enemmän ajokilometrejä, voivat kohdata enemmän ongelmia DPF-suodattimen kanssa. Myös ajoneuvon yleinen kunto vaikuttaa suodattimen toimintaan.

DPF-suodattimen ongelmat

Kun suodatin alkaa olla tukossa, auto voi oireilla mm. näillä tavoilla:

  • Moottorin teho alenee pakokaasujen virtauksen heikennyttyä
  • Tukkeutunut suodatin oireilee myös lisääntyneenä polttoaineenkulutuksena
  • Kojelaudan vikavalo syttyy. Monissa ajoneuvoissa on DPF-järjestelmää valvova järjestelmä, joka sytyttää varoitusvalon suodattimen tukkeutuessa.

Kun DPF-suodatin oireilee, on aika pestä se

DPF-suodattimen pesu ammattilaisen tekemänä kannattaa aina. Lue lisää pesupalvelustamme.

Muut palve­lumme

Paimion Kunnossapito ky tarjoaa myös teiden kunnossapitopalvelut: talviaikaan teemme lumenaurausta sekä liukkaudentorjuntaa. Palveluvalikoimaamme kuuluu myös hiekoitussepelin harjaukset sekä trukkipalvelut.

Ota yhteyttä ja kysy lisää.

Yhteystiedot

Lue lisää >>